Thursday 14 April 2016

Swe scrapbook: teknik - lettering





Jag tror inte någon har undgått att märka att "kalligrafi" är tillbaka. Jag följer flera konton på Instagram om just 'lettering' och alla är helt underbara. Folk skriver så snyggt!! Den här veckan inspirerar vi Inspiratöser på Swe scrapbook om just 'lettering', se här.



Jag har alltid gillat typsnitt och kalligrafi och jag har alltid gillat att texta, och jag tycker till och med att jag skriver rätt snyggt! Ändå satt jag precis HELA söndagen och försökte mig på just detta. Det var mycket svårare än jag trodde. Jag kollade på YouTube, IG och nätet och varvade med egna försök. Ungefär när det var dags att lägga mig tyckte jag att jag fick till det och började till och med att tycka att det var roligt.



Jag använde akvarellfärger från Winsor&Newton och ett billigt akvarellpapper från Dollarstore som jag klippt ned i lagom bitar. Jag provade både med en penselpenna och olika penslar. Man verkar rekommendera Tombows eller vattenfärg (water color) på flaska. De rekommenderar även att om man använder en vattenfylld penselpenna att man har lite färg och vatten på typ ett akrylblock eftersom det är svårt att skriva och pressa ut vatten samtidigt. Om ni vill kolla in några som är riktigt duktiga så kolla in Mommy Lhey och Kristina Werner.



Ja, vad ska jag säga? Jag är inte helt nöjd med resultatet men det var riktigt, riktigt roligt och jag ska nog testa med Tombows eller färg på flaska och fortsätta öva. I det här fallet gäller verkligen att övning ger färdighet. Jag brukar skriva lite söta lappar till min man och lägga på hans skrivbord eller i hans träningsväska, man kan väl säga att de har blivit lite snitsigare i alla fall! ;-)

No comments:

Post a Comment

Write something! I'd love to hear from you!